Vanliga frågor
Nedan har vi sammanställt svaren på de vanligaste frågorna vi brukar få från våra kunder. Hittar du inte svaret på det du undrar är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig!
Om ni själva av misstag råkar utlösa ert larm eller av annan orsak vill avbryta en pågående väktarutryckning ringer ni direkt till Larmcentralen hos Avarn Security och begära att larmåtgärden ska avbrytas. Ha ditt lösenord tillgängligt när du ringer. Om man inte återkallar en utryckning vid personellt fel blir man debiterad hela utryckningskostnaden!
Avarn Securtiy Larmcentral når du alltid per telefon 010 210 90 00 .
Om larmet utlöser kopplar din anläggningen upp sig mot larmcentralen hos Avarn Security. Larmcentralen påbörjar då normalt direkt en utryckning, samtidigt som larmbordets personal försöker ringa till de kontaktpersoner som ni uppgett i åtgärdsplanen.
För att undvika utryckningskostnader vid falsklarm, måste du själv snabbt återkalla en påbörjad utryckning. Avarn Security´s larmbord når du dygnet runt per telefon +46 (0)10 210 90 00 .
När larmoperatören får kontakt med den person ni valt i åtgärdsinstruktionen, ges möjligheten att med behörighetskoden återkalla väktarutryckningen. Om larmcentralen inte får tag i någon av kontaktpersonerna ni uppgett görs alltid en utryckning av uniformerad väktare.
Väktarutryckningen är normalt kostnadsfri för dig som har något av NLT:s larmpaket.
Läs mer om villkoren för fria väktarutryckningar i våra köpvillkor.
Med de flesta av våra larmpaket ingår ett kostnadsfritt revisionsbesök per år.
Ring och boka din revisionsbesiktning med vår serviceavdelning på 077-520 20 02 , eller mejla service@nltab.se alternativt använd ett av kontaktformulären på hemsidan.
Vi byter självklart ut batteriet åt dig. Normalt görs det vid revisionsbesöket, som du enkelt själv bokar hos vår serviceavdelning. Ett nytt batteri håller ungefär två år innan det måste bytas. Ring och boka ditt batteribyte hos vår serviceavdelning på 077-520 20 02 , eller mejla service@nltab.se alternativt använd ett av kontaktformulären på hemsidan.
Revisionsbesök är gratis men kostnaden för förbrukningsmaterial och batterier tillkommer.
Ja, larmcentralen behöver snabbt kunna få tag på dig vid utlöst larm, så att du ska kunna hindra onödiga väktarutryckningar samt få information om det utlösta larmet.
Ta därför alltid kontakt med vår kundtjänst om någon av er kontaktuppgifter behöver uppdateras.
Du når kundtjänst via mejla info@nltab.se alternativt genom att använd ett av kontaktformulären på hemsidan.
Kom ihåg att uppge din behörighetskod när du vill ändra era kontaktuppgifter!
Om det gäller byte av den kod som man knappar in för att larma av/på larmet, ring vårt växelnummer 077-520 20 02 så hör en av våra tekniker av sig till dig och hjälper dig med den ändrade inställningen i din anläggning.
Om det gäller byte av behörighetskod (lösenord), som används för att identifiera sig när man pratar med larmcentralen, så mailar du till info@nltab.se så hjälper vår kundtjänst dig med detta. Men kom ihåg att uppge både din befintliga kod och den nya koden du vill ändra till.
Önskar du ändra något i larminstruktionen eller uppdatera en kontaktuppgift, maila ändringen till service@nltab.se så hjälper vi dig så fort vi kan.
Kom ihåg att uppge din behörighetskod.
Självklart kan du få dina fakturor i PDF-format via e-post istället för med snigel-posten.
Skriv ett mejl till oss på NLT Ekonomi och uppge ditt namn, kundnummer och till vilken e-postadress som du önskar få kommande fakturor sända.
Så svarar vi din förfrågan med en bekräftelse så fort vi ändrat faktureringsrutinen på din kundbild.
Läs gärna mer om våra faktureringsalternativ här!
För att spara på miljön och ge bättre service till våra kunder erbjuder vi nu e-faktura direkt in i din internetbank! För att få e-fakturor från oss, logga in på din internetbank med BankID, välj fliken för e-faktura. Sök efter Nordisk Larm & Teleteknik AB och fyll i dina uppgifter i kontaktformuläret.
Dyker det upp några frågetecken är du välkommen att kontakta din banks kundtjänst, eller oss på NLT via ekonomi@nltab.se eller 08-449 26 80.
Många av våra kunder väljer att betala hela sin årsfaktura meddetsamma, eller med en faktura per kvartal. Du fyller själv i önskat faktureringsintervallnär du signerar våra teknikers Arbetsorder. Vill du ändra faktureringsintervall utan att blanda in vår servicetekniker går det bra att be om detta skriftligt i något av kontaktformulären på hemsidan eller genom ett, brev eller e-postmeddelande.
Glöm bara inte att uppge ditt namn, kundnummer, vilken adress det gäller och önskat faktureringsintervall i begäran.
Vi kan göra ett ägarbyte, om köparen önskar ta över befintligt larm och avtal. Maila service@nltab.se så skickar vi en ägarbytesblankett.
Ja, du kan ta med dig ditt befintliga larm och avtal till den nya adressen. Kontakta oss så hjälper vi dig med detaljerna.
Det går bra att maila in din uppsägning till service@nltab.se. I mailet uppger du ditt namn och den adress där larmet finns, samt från vilket datum du önskar att larmtjänsten ska upphöra. Bifoga även behörighetskod (lösenord) för att vi ska veta att det är rätt person som vill avsluta larmtjänsten (om du endast har serviceavtal eller Safetel-avtal behöver du inte bifoga lösenord).
En uppsägning måste inkomma skriftligt. För nästan alla avtal gäller att en uppsägning måste inkomma skriftligt minst 3 månader innan avtalsperiodens utgång. Om uppsägningen inte inkommer i tid, förlängs avtalet med en ny avtalsperiod.